Om MIA
Många människor kan inte få egna barn.
I stället för att föda ett barn
kan de adoptera ett barn
som någon annan har fött
men inte kan ta hand om.
När någon adopterar ett barn
är det för att barnet ska få det så bra som möjligt.
Barnet får föräldrar och ett tryggt hem.
Barn som adopteras av svenska föräldrar
kommer ofta från ett annat land än Sverige.
Varje år adopteras ungefär tusen barn
från andra länder.
Mer än 46 tusen människor har kommit till Sverige
som adoptivbarn.
I Sverige finns en myndighet
som arbetar med adoptionsfrågor.
Den myndigheten heter MIA.
MIA betyder Myndigheten för internationella adoptionsfrågor.
MIA arbetar efter regler som riksdagen och regeringen har skrivit.
12 personer jobbar hos MIA.
Sveriges regering bestämmer vem som ska vara chef på MIA.
MIA har ett insynsråd,
en grupp människor som ger råd till myndighetens chef.
Det finns många organisationer som jobbar med adoptioner.
Organisationerna ska följa lagen
och olika bestämmelser om att barn ska ha det bra.
FN:s barnkonvention är till exempel en viktig bestämmelse.
MIA kontrollerar att organisationerna följer lagen
och att organisationerna gör det som är bäst för barnet.
MIA bestämmer också vilka organisationer som ska få
sköta adoptioner. Länk till adoptionsorganisationer
MIA ger adoptionsorganisationerna pengar från staten.
MIA undersöker hur mycket det kostar
att adoptera ett barn från ett annat land
med hjälp av adoptionsorganisationerna.
MIA arbetar också tillsammans med organisationer
som drivs av personer som är adopterade,
och ser till att de också får pengar från staten.
Här kan du läsa mer om hur det går till att adoptera
ett barn från ett annat land. Länk till "Att adoptera".
MIA är med på möten, konferenser,
med andra länder.
Haagkonventionen från år 1993 är regler
för hur barn får adopteras mellan länder.
I de reglerna står det
Att varje land ska ha en myndighet
som har ansvar för att landet följer reglerna.
MIA är den myndigheten i Sverige.
Länk till Haagkonventionen.
MIA hette tidigare NIA.
NIA skrev en bok om adoptioner från andra länder.
Boken ska hjälpa socialnämnder
när de ska bestämma om vem som ska få adoptera .
Nu är det Socialstyrelsen som har hand om boken.
Socialstyrelsen ska göra en ny version av boken.
Den nya versionen är inte klar
men mycket som står i den gamla boken
gäller fortfarande. Länk till handboken.
MIA jobbar med att informera
och hjälpa myndigheter, organisationer
och människor i Sverige.
MIA ska se till att de som jobbar med adoptivbarn
får veta mycket om adoptivbarnens bakgrund
och vad barnen behöver.
MIA följer forskning om adoptioner
och jobbar för att det ska bli ännu mer forskning
om adoptioner.